Red Shoes, The
Specials, Film & Literatuur, Film & Literatuur Boekverfilming
Drama, Romantiek
Balletdanseres Victoria moet kiezen. Wordt het de liefde, belichaamd door componist Julian, of toch de artistieke roeping, belichaamd door de veeleisende producent Boris Lermontov? Verscheurd tussen die twee krachten, gaat Victoria haar ondergang tegemoet, willoos overgeleverd aan haar rode schoentjes.
Dit is misschien wel de beroemdste van alle films van scenarist Emeric Pressburger en regisseur Michael Powell. En dat niet in de laatste plaats dankzij het pronkstuk: de twintig minuten durende opvoering van het voor de film gemaakte ballet naar het sprookje van Hans Christian Andersen. Niet alleen een weergaloos staaltje Technicolor-cinema van cameraman Jack Cardiff, maar ook een voorbode van Victoria's noodlot, waarbij de grens tussen leven en theater langzaam maar zeker vervaagt. De moeder aller balletfilms, in 1949 in de race voor vijf Oscars, zou uiteindelijk twee van de nominaties verzilveren, die voor beste art direction en beste muziek.
Dit is misschien wel de beroemdste van alle films van scenarist Emeric Pressburger en regisseur Michael Powell. En dat niet in de laatste plaats dankzij het pronkstuk: de twintig minuten durende opvoering van het voor de film gemaakte ballet naar het sprookje van Hans Christian Andersen. Niet alleen een weergaloos staaltje Technicolor-cinema van cameraman Jack Cardiff, maar ook een voorbode van Victoria's noodlot, waarbij de grens tussen leven en theater langzaam maar zeker vervaagt. De moeder aller balletfilms, in 1949 in de race voor vijf Oscars, zou uiteindelijk twee van de nominaties verzilveren, die voor beste art direction en beste muziek.