Onze eerste golf films is bekend. Met de volgende twintig titels, die deel uitmaken van diverse programmaonderdelen, lichten we alvast een tip van de sluier op van de in totaal ruim honderd films die tijdens het festival te zien zijn.
Deze eerste selectie maakt meteen duidelijk dat je een uiterst gevarieerd programma te wachten staat, met boekverfilmingen, documentaires, psychologisch en historisch drama, films over groeistuipen, luchtige en grimmige thrillers, en films die op indringende wijze actuele maatschappelijke onderwerpen aansnijden.
Blik op het verleden
Met Jane by Charlotte maakte actrice/zangeres Charlotte Gainsbourg een innemend portret van haar moeder Jane Birkin, die aan de zijde van echtgenoot Serge Gainsbourg in 1969 een wereldhit had met het ondeugende Je t’aime… moi non plus. Ook de documentaire Back in Berlin kijkt terug op het verleden, al is de aanleiding grimmiger: twee jeugdvrienden, van wie een – Bobby Lax – de regisseur van deze film is, duiken in hun familiegeschiedenis ten tijde van Nazi-Duitsland, waarbij (uiteraard) pijnlijke feiten boven water komen.
Familietrauma’s
Familietrauma’s zijn van alle tijden en voor filmmakers een onuitputtelijk onderwerp, zoals ook mag blijken uit het Canadese All My Puny Sorrows en het Spaanse Lemon and Poppy Seed Cake. In beide romanverfilmingen worstelen twee van elkaar vervreemde zusters met hun gemeenschappelijke verleden. Niet minder aangrijpend is het verhaal van het bejaarde koppel uit Vortex, waarin een man zijn echtgenote steeds verder weg ziet zinken in dementie. Regisseur Gaspar Noé, het enfant terrible van de Franse film, toont zich ditmaal van een verrassend ingetogen kant. Actrice Charlotte Gainsbourg zien we weer terug in Les passagers de la nuit, als Elisabeth, een alleenstaande moeder van twee dochters, die op zoek gaat naar een nieuwe toekomst voor zichzelf. Dit alles tegen de achtergrond van het Parijs van begin jaren tachtig met kostuums, decors, muziek en korrelige archiefbeelden uit die tijd.
Terug in de tijd
Verder terug in de tijd gaan we met de boekverfilming The Emigrants, waarin een Zweeds gezin zijn geluk beproeft in Amerika. De droom van een beter leven blijkt minder makkelijk te verwezenlijken dan gehoopt. De film, een remake van de gelijknamige film uit 1971, werd geregisseerd door Erik Poppe (Utøya 22). Corsage is geen remake, maar de hoofdpersoon kennen we ongetwijfeld uit de zwijmelfilms met Romy Schneider over Sissi, de keizerin van Oostenrijk. De suikerzoete romantiek van destijds is ver te zoeken in het verhaal van een ook figuurlijk in een corset gesnoerde vrouw, die tevergeefs vecht tegen de ouderdom. Wie er ook alleen voor staat is Molly in het Australische The Drover’s Wife: The Legend of Molly Johnson. Anno 1893 heeft deze zwangere moeder van vier kinderen altijd haar pistool paraat om het land en haar kroost te beschermen tegen vreemdelingen en gevaarlijke dieren. We maken een sprong naar de jaren vijftig van de vorige eeuw, wanneer in het geestige See How They Run een opvoering van Agatha Christie’s toneelstuk The Mousetrap bruut wordt verstoord door de moord op de regisseur.
Spanning en sensatie
Helemaal van deze tijd is dan weer de venijnige Amerikaanse horrorsatire Bodies Bodies Bodies, geregisseerd door de Nederlandse actrice Halina Reijn en in de VS inmiddels al een culthit. Ook horror, maar dan van de populaire folk-variant, is het Macedonische You Won’t Be Alone, waarin een 19e eeuwse heks tegen wil en dank het eeuwige leven heeft. Ook het Spaanse Las bestias past in een traditie, in dit geval de wraakfilm. In dit drama rond een Franse importboer in Galicië, die het aan de stok krijgt met de plaatselijke dorpelingen, gaat het er rauw en realistisch aan toe. Spannend op een andere manier is Boiling Point, over een chef-kok die zich door een chaotische avond in zijn restaurant moet zien heen te slaan. Dat alles gedraaid in één take, wat de hectiek van de situatie nog urgenter doet aanvoelen. Ook voor de meiden uit het Finse Girls, Girls, Girls en het Italiaanse A Girl Returned is het leven zeldzaam spannend, maar dan op het niveau van coming of age-problematiek. Over de honger naar volwassenheid, liefde en seks.
Maatschappij en samenleving
Bredere maatschappelijke problematiek biedt het waargebeurde Entre deux mondes, met Juliette Binoche die als undercoverjournaliste de arbeidsomstandigheden in een Frans havenplaatsje onderzoekt. In 3/19 komt een Milanese advocate tijdens een onderzoek terecht in de wereld van gaarkeukens en asielzoekerscentra. De Waalse broers Jean-Pierre en Luc Dardenne zijn al decennia de vaandeldragers van sociaal-realistische cinema met een activistische inslag. In hun Tori et Lokita jaagt de Belgische bureaucratie twee jonge asielzoekers in de armen van drugshandelaars. En aan de andere kant van de wereld, in Bolivia, maakt klimaatverandering het bestaan van het bejaarde echtpaar uit Utama onmogelijk. Hoe hoed je je lama’s in een streek waar water steeds schaarser wordt?
Wil je je alvast inlezen? De films staan in ons programmaoverzicht als ‘verwacht’.